فعالیت حدود ۱۰۰ هزار عضو هیئت علمی در دانشگاه‌های کشور
فعالیت حدود ۱۰۰ هزار عضو هیئت علمی در دانشگاه‌های کشور

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به پیشرفت‌های کمی و کیفی در حوزه آموزش عالی کشور وجود ۱۰۰ هزار عضو هیأت علمی و بالای یک میلیون دانشجوی تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های سراسر کشور را از پیشرفت‌های خوب آموزش عالی عنوان کرد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آرمان میبد به نقل از وزارت علوم، آیت‌الله […]

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به پیشرفت‌های کمی و کیفی در حوزه آموزش عالی کشور وجود ۱۰۰ هزار عضو هیأت علمی و بالای یک میلیون دانشجوی تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های سراسر کشور را از پیشرفت‌های خوب آموزش عالی عنوان کرد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آرمان میبد به نقل از وزارت علوم، آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور و عضو هیأت امنای دانشگاه قم در مراسم گرامیداشت روز معلم و استاد که در تالار شیخ مفید این دانشگاه برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته معلم و شهدای دانشگاه گفت: آیات آخر سوره توبه به مقام استادی پیامبر اشاره می‌کند و با توجه به تفاسیر  ارائه شده، می‌توان ویژگی‌های یک استاد کامل را از آن برداشت کرد که مهم‌ترین آنها عبارتند از، ارتباط با عالم قدسی و آسمان‌ها، همدلی و همزبانی با فراگیران علم، لبریز بودن از عشق به هدایت و سخت بودن دیدن گمراهی دیگران، حرص و جوش و خروش داشتن بر هدایت دیگران و مشتاق بودن بر مهر و محبت داشتن، تمام این ویژگی‌های یک استاد کامل است که در وجود رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم وجود داشت که همیشه به دنبال هدایت و راهبری دل و جان مردم بود.

وی با اشاره به شخصیت استاد شهید مطهری افزود: اینجانب در سال ۵۶ که در دروس حوزوی شهید مطهری شرکت داشتم ویژگی‌های اخلاقی بسیار ممتازی را در ایشان دیدم که برای من آموزنده بود، ایشان در حوزه فکری و اندیشه‌ای دارای فکری عمیق بودند که بسیار کم‌نظیر بود و وقتی شروع به تدریس می‌کرد همه وجودش شور و عشق به آموختن بود، همچنین حوصله و تعامل قوی با طلاب از ویژگی‌های ممتاز استادی ایشان بود، لذا اساتید برای اینکه در قله تدریس باشند باید این ویژگی‌ها را در خود پیدا کنند و ایشان را الگوی خود قرار دهند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه از سال ۶۰ تا به امروز با دانشگاه‌های کشور در ارتباط است گفت: عملکرد مثبت و خوب مثلث آموزش و پرورش، حوزه های علمیه و دانشگاه‌ها باعث رشد و شکوفایی جامعه می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به پیشرفت‌هایی که در حوزه آموزش عالی و دانشگاه‌ها به دست آمده، تصریح کرد: در اسناد بالادستی، نقشه‌های جامع علمی کشور و سیاست‌های ابلاغی در حوزه آموزش، پیشرفت‌های خوبی را شاهد بودیم، همچنین در میزان افزایش کمیت در حوزه آموزش نیز رشد بسیار زیادی را داریم، در حوزه هیئت علمی نیز افزایش مطلوبی را تجربه کردیم و در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار عضو هیئت علمی در کشور فعال هستند، همچنین در بعد فضا و تجهیزات و امکانات نیز تحول خوبی را شاهد بوده‌ایم.

آیت‌الله اعرافی اضافه کرد: در حوزه تعداد رشته‌های تحصیلی نیز رشد خوبی داشتیم که هم‌اکنون بالای یک میلیون دانشجوی تحصیلات تکمیلی داریم، همچنین در خصوص بحث عدالت جنسیتی نیز بسیار موفق عمل کرده‌ایم و در حال حاضر بالای ۵۰ درصد از دانشجویان کشور را خانم‌ها تشکیل می‌دهند. در حوزه عدالت منطقه‌ای نیز عدالت رعایت شده است و تقریباً در تمامی مناطق کشور دانشگاه‌ها فعال هستند.

وی با اشاره به پیشرفت مطلوب کیفی دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: در حال حاضر قریب به هزار مجله علمی در کشور فعال است و در بحث مقالات و فناوری‌ها‌ی پیشرفته رتبه خوبی را داریم، ایران در منطقه از لحاظ رتبه علمی رتبه ۱ و ۲ و در جهان نیز رتبه ۱۵ تا ۲۰ را در اختیار دارد، همچنین در حوزه بومی‌سازی علوم انسانی در مجموعه جهان اسلام کشور در وضعیت خوبی قرار دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در مقابل نقاط قوت، کاستی‌ها و کمبودهایی نیز وجود دارد که بخشی از آنها ناشی از رشد کمی زیاد است و مهم‌ترین آنها کمبود بودجه است. همچنین در توسعه مرزهای دانش با توجه به پیشرفت‌های خوبی که داشتیم همچنان ضعف داریم و در حوزه علوم انسانی نیز کاستی‌هایی داریم.

آیت‌الله اعرافی افزود: فاصله دانشگاه با صنعت، جامعه، آموزش و پرورش و فرهنگ زیاد است و باید این مسئله برطرف شود، همچنین شاخص‌های رشد و پیشرفت امیدبخش است اما کاستی‌هایی وجود دارد که باید جامعه دانشگاهی آن را برطرف کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ویژگی‌های خاص دانشگاه قم نیز اشاره و تصریح کرد: دانشگاه قم باید در مرز علم و دانش حرکت کند و در کنار تحقیقات و مسائل جاری باید به مسائل و علوم جدید نیز بپردازد و در مباحثی که دارای مزیت نسبی است مانند علوم انسانی و اسلامی باید قطب کشور و جهان باشد.

امام جمعه قم اضافه کرد: باید رویکرد اخلاقی و فقهی نیز در رشته‌های دانشگاهی مورد توجه قرار بگیرد و با توجه به وضعیت دانشگاه قم این وظیفه دانشگاه قم است که این مهم را پیگیری کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین افزود: مسئله بسیار مهمی که برای دانشگاه قم باید مطرح باشد تقویت رویکرد بین‌المللی این دانشگاه است، زیرا این دانشگاه در یک جهان‌شهر و یک شهر بین‌المللی قرار دارد، لذا اقتضا می‌کند یک حرکت بین‌المللی جامعی را انجام دهد که می‌تواند منجر به خدمت بزرگی به گفتمان انقلاب اسلامی و ترویج زبان و ادبیات فارسی شود.

آیت‌الله اعرافی همچنین با انتقاد از اینکه ما در دانشگاه‌های کشور الگوی تربیتی و فرهنگی جامعی نداریم از مسئولان دانشگاه قم خواست این الگو را تهیه کنند و همچنین رتبه دانشگاه قم نیز با توجه به پیشرفت‌هایی که صورت گرفته است باید ارتقا پیدا کند.

پایان پیام/