ایستگاه پایانی رودخانه خواران در میبد!
ایستگاه پایانی رودخانه خواران در میبد!

پازل های رودخانه خواری در میبد موجب شد تا آرمان میبد شفافیت و قواعد شطرنج را در گزارش خبری خود پیاده کند و  با استناد به قانون به برخی از ادعا ها و چالش ها در این پازل رودخانه خواری پاسخ دهد! به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آرمان میبد، سیلاب یک پدیده طبیعی است و […]

پازل های رودخانه خواری در میبد موجب شد تا آرمان میبد شفافیت و قواعد شطرنج را در گزارش خبری خود پیاده کند و  با استناد به قانون به برخی از ادعا ها و چالش ها در این پازل رودخانه خواری پاسخ دهد!


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آرمان میبد، سیلاب یک پدیده طبیعی است و همیشه ممکن است در زمان های مختلف رخ دهد اما رودخانه ها باید بتوانند سیلاب را عبور دهند و مسیر طبیعی خود را داشته باشند.

یکی از دلایل تشدید سیلاب ها، تجاور به حریم و بستر رودخانه ها و ساخت و ساز های غیر مجاز است و عملاً سبب ایجاد خسارت خواهد شد.

رسانه آرمان میبد در آبان ماه ۹۸ ، خبری تحت عنوان ” پدیده رودخانه خواری در شهرستان میبد و قمار بر سر جان مردم!” را منتشر کرد که این خبر بازتاب گسترده ای در سطح استان و شهرستان داشت و تیم رسانه آرمان میبد تصمیم گرفت این بار این خبر را با جزئیات بیشتر و بهتری منتشر کند و برای بار دیگر آرمان میبد پرده از وقایعی همراه با سکوتی پیچیده و عظیم برمی دارد.

این پازل ها موجب شد تا آرمان میبد شفافیت و قواعد شطرنج را در گزارش خبری خود پیاده کند و  با استناد به قانون به برخی از ادعا ها و چالش ها در این پازل رودخانه خواری پاسخ دهد!

توجه شما مخاطبین عزیز را به خبر پدیده رودخانه خواری در شهرستان میبد جلب می نماییم:

همان طور که در خبر قبل بدان اشاره شد ستاد مدیریت بحران کشور موضوع مخاطرات طبیعی احتمالی را به استاندار و فرماندار و دستگاه های اجرایی از جمله آب و منطقه ای استان یزد و شهرستان اردکان و همچنین به اداره منابع طبیعی و شهرداری میبد ابلاغ کرده است و آن ها را موظف به پیگیری این موضوع کرده است.

موضوع رودخانه خواری در شهرستان میبد و تجاوز به حریم و بستر رودخانه و ساخت و ساز های غیر مجاز در این محدوده و همچنین تغییر کاربری از فضای سبز به مسکونی این زمین ها از جمله موضوعاتی است که متاسفانه مدیریت بحران میبد در این خصوص سکوت کرده است و این موضوع جزو خط قرمز های میبد محسوب می شود.

چرا باید با سکوت هایی از نوع صلح و سازش از سوی نهاد هایی مانند فرمانداری، مدیریت بحران، اداره آب و منطقه ای اردکان، شهرداری و شورای شهر میبد و اداره منابع طبیعی و بقیه دستگاه های اجرایی مرتبط با این موضوع صورت گیرد و آرمان میبد در خصوص این خبر اولتیماتومی به مسئولین و نهاد های مربوطه می دهد که اگر شهرستان میبد در آینده با مخاطرات طبیعی از جمله سیل مواجه شود و یا اینکه تجاوز به حریم رودخانه ها و ساخت و ساز های در آن محدوده موجب شود جان و اموال مردم را تهدید کند و شهروندان آسیب برساند تمام مسئولین و نهاد های مربوطه باید پاسخگوی این اتفاقات باشند و امیدواریم همانند ضرب المثل نوشدارو بعد از مرگ سهراب  وارد عمل نشوند.

و همچنین امیدواریم پرونده رودخانه خواری را که پازلی پیچیده که حاوی تکذیب و ابهام از سوی برخی از افراد است را مشخص کنند تا به نقل قول از شهردار میبد که خبر تیم آرمان را شیطنت مجازی خوانده، ضمن بررسی ادعای ایشان، ابعاد این خبر و حقیقت ها برای افکار عمومی و مردم میبد روشن شود.

در ابتدا از یادداشتی در خصوص خطر سیل در کمین شهرستان میبد شروع می کنیم:

دکتر محسن‌میرجانی ارجنان با انتشار یادداشتی از قبل در رسانه های اردکان نوشت:

خطر سیل در کمین میبد و و اردکان در صورت بارش شدید باران

عکس هوائی سال ۱۳۳۵ شهرستان میبد. با نگاهی به این نقشه متوجه اوج فاجعه و بحران می شویم. بسیاری از آبراهه ها و رودخانه هائی که در این تصویر مشاهده می کنید مسدود و ساخت و ساز در آنها انجام گرفته است. اگر خدای ناکرده یک صدم بارندگی هائی که در گرگان و خوزستان باریده در بالای دشت رستاق و اشکذر ببارد باید کل محدوده شهری میبد و اردکان را در پل ترکاباد جمع کرد. وقتی به آمایش سرزمین توجه نمی کنیم و با عدم آگاهی و پیش بینی نکردن برخی تغییرات اقلیمی بدون حساب و کتاب ساخت و ساز می کنیم نتیجه اش این می شود.

در آخرین مورد از این دست اندازی ها در مسیل ها و ابراهه های باستانی ۱۵ تا ۲۰ هزار ساله میبد پارک مشاهیر دقیقاً در بستر آبراهه باستانی فیروز اباد در حال ساخت است. کاش دست کم برای حفظ حریم و منظر ارگ قلعه باستانی نارین قلعه این اقدام صورت نمی گرفت.

حال باید زنگ خطر مدیریت بحران کشور و استان یزد به صدا درآید تا اتفاقی رخ نداده پیگیری این موضوع را انجام دهد.

حسین فلاح فرماندار میبد در نشست خبری با خبرنگاران در این خصوص گفته بود: نامه ای سوی مدیریت بحران ارسال شده است و مدیریت بحران درخواست پیگیری این موضوع را مطرح کرده است و در این بحث باید به شدت و بدون هیچگونه رودربایستی برخورد قضایی صورت گیرد.

فرماندار میبد همچنین در آن جلسه از فرزین خادمی معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمران فرمانداری میبد درخواست کرد تا پیگیری این موضوع را هرچه سریع تر انجام دهد و الان سوال آرمان میبد از معاون فرماندار این است که پیگیری این موضوع به چه نتیجه ای رسیده است و مدیریت بحران و فرمانداری میبد چه اقدامی در این خصوص انجام داده است؟

امیدواریم مدیریت بحران استان یزد و شهرستان میبد اعلام کنند که پیگیر این موضوع هستند یا خیر و انتظار داریم حقیقت را به صورت شفاف به مردم اعلام کنند.

در ادامه این موضوع، سوالاتی از سوی تیم رسانه آرمان میبد مطرح است که امیدواریم مسئولین پاسخ این سوالات را ارائه دهند:

۱-    به چه دلیلی این رودخانه ها با نخاله های ساختمانی و زباله پرشده است و چرا برخورد های لازم در این خصوص صورت نگرفته است؟

۲-  آیا زمین های در محدوده مورد نظر رودخانه است یا آبراهه ؟

۳- چرا برخی از زمین هایی که در حریم و بستر رودخانه مواجه شده است کاربری شفاف و مشخصی ندارد و حتی برخی از این زمین ها کاربری فضای سبز دارد و چرا این زمین ها به مردم واگذار شده است؟

۴- جای سوال است که چرا در حریم و بستر رودخانه ساخت و ساز هایی صورت می گیرد که قانونی بودن آن در ابهام است و امیدواریم پاسخ این سوال هم مشخص شود!

چندی پیش علیرضا نقوی شهردار محترم میبد در مصاحبه با ایرنا موضوع رودخانه خواری در میبد را شیطنت فضای مجازی دانسته بود و این ادعای آقای شهردار جای سوال است که چرا موضوع و پرونده به این مهمی را به راحتی شیطنت مجازی می خوانند و امیدواریم این ادعایشان را برای ما ثابت کنند!

همچنین علیرضا نقوی زمین های مذکور را آبراهه خوانده و تصرف رودخانه را تکذیب کرده است و این درحالی است که برخی از شنیده ها حاکی از آن است ارگان دولتی شهرداری میبد با استناد به نظر یکی از کارشناسان آب و منطقه ای در سال ۹۶ این مسیر را آبراهه خوانده است.

طبق تحقیق خبرنگاران آرمان میبد به نقل از گفته ها و شنیده ها، برخی دیگر از کارشناسان آب و منطقه ای یزد که از این محل بازدید داشتند، نه تنها این مسیر را رودخانه تشخیص دادند بلکه شنیده هایی مطرح است که تصرف آن نیز تایید شده است و خوشبختانه این پرونده در آب و منطقه ای استان یزد موجود است و امیدواریم دادستان محترم میبد و دستگاه قضایی در این رابطه استعلامات لازم را از آن اداره مذکور انجام دهند و ارگان های ذی ربط نیز این موضوع را به صورت جدی پیگیری کنند.

سوال آرمان میبد از شهرداری این است که با توجه به ابهام در موضوع رودخانه بودن یا آبراهه بودن، چرا ادعای کارشناسان دیگر آب و منطقه ای در این پرونده مورد استناد قرار نگرفته است و این ابهام مثل پازلی است که حل نشده باقی مانده و این پازل می تواند با بررسی کارشناسان دیگر و سازمان آب و منطقه ای کشور نیز حل شود.

حال توجه شما مخاطبین عزیز را به کلیپ ” بررسی تصاویر هوایی رودخانه های بیده میبد و سوال آیا خطر سیل میبد را تهدید می کند؟ آبراهه است یا رودخانه؟ ” جلب می نماییم :

لینک ویدیو در آپارات با کیفیت بالاتر: https://www.aparat.com/v/3SClP

البته این موضوع با سکوت آب و منطقه ای اردکان ویزد مواجه شده است  به گفته برخی از شهروندان برخورد های لازم در خصوص رودخانه خواری صورت نگرفته است و امیدواریم آب و منطقه ای یزد و همچنین آب و منطقه ای اردکان در این رابطه پاسخ خوبی داشته باشد و این موضوع با تکذیب و سکوت مواجه نشود!

حال به قانونی اشاره می کنیم که به این موضوع کمک می کند:

در قانون توزیع ناعادلانه آب  مشخص شده ، اراضی بستر و حریم رودخانه ها به عنوان انفال در مالکیت حکومت است و قانون، وزارت نیرو را به عنوان متولی حفاظت از رودخانه ها مشخص کرده است.

از طرفی در ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب، وزارت نیرو مکلف شده است که حد بستر رودخانه ها را مشخص کند و در این قانون به صراحت هرگونه دخل و تصرف در اراضی بستر و حریم رودخانه ها و تالاب ها ممنوع است.

همچنین طبق نقشه های هوایی که کلیپ آن توسط تیم رسانه آرمان میبد تهیه شد، انتظار داریم به افکار عمومی پاسخ دهند که آیا مسیر رودخانه در  آنجا عبور می کرده و یا منطقه مذکور حریم و بستر رودخانه بوده است؟ آیا تصرف در بستر رودخانه ها صورت گرفته است؟

عکس مربوط به سال ۱۳۸۴

طبق گفته های شاهدان و اهالی بیده میبد و همچنین استشهادیه های ارائه شده به بازرسی یزد، این منطقه از سال های حدود ۹۱ الی ۹۲ از طرف شهرداری میبد با تخلیه نخاله های ساختمانی و تبدیل به زمین مسطح شده است که از همان زمان با قطعه بندی شروع به واگذاری این زمین ها کرده اند و قسمتی از این زمین ها را اداره آب و فاضلاب یا همان آب و منطقه ای در اختیار خود قرار داده است.

پایگاه خبری تحلیلی آرمان میبد با استناد به اسناد و مدارک موجود در خصوص واگذاری برخی از این زمین ها مواردی را منتشر می کند که نیاز به بررسی دارد:

طبق این اسناد و مدارک، انتقال زمین های مذکور از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی میبد به شهرداری میبد جهت احداث فضای سبز صورت گرفته است و این زمین ۱۸ هکتاری طبق اسناد جهت فضای سبز بوده و جنبه خدماتی دارد و جای سوال است که آیا امکان واگذاری این زمین ها با کاربری فضای سبز به مردم وجود دارد ؟

از سال ۸۹ تا الان این زمین ها به عنوان زمین های معوض بابت خسارت طبق گفته نقوی شهردار میبد به شهروندان واگذار شده است وپروانه های ساختی نیز در این خصوص صادر شده است که امیدواریم در آینده مردم شریف میبد در این موضوع متضرر نشوند.

شهروندان به این موضوع توجه کنند که طبق گفته ها زمین ها در مسیر رودخانه قرار دارد و همچنین دارای کاربری فضای سبز می باشد و دارای کاربری مسکونی نیز نمی باشد.

سوالی دیگر مطرح است که چرا اقدامات شهرداری در احداث فضای سبز در این ۱۸ هکتار صورت نگرفته است؟

جای تعجب است که چگونه برای کاربری فضای سبز پروانه ساخت صادر شده است که این مورد هم باید از سوی کمیسیون ماده ۱۰۰ پیگیری کرد؟!

فرض می کنیم که پروانه ساخت هم صادر شده است، سوالی مطرح است که آیا این زمین ها که با زباله و ضایعات ساختمانی پر شده است دارای استحکام کافی برای ساخت و ساز است؟ این درحالی است که این منظقه تا چند سال پیش به گفته شهرندان دقیقاً روی یک رودخانه عمیق قرارداشته که در امروز به دلیل پرشدن آن اثری از آن نیست و به نوعی این زمین مناسبی برای کاربری مسکونی نیست!

حتی باید برق زدگی زمین های این محدوده هم توسط کارشناسان بررسی شود تا از حوادث احتمالی جلوگیری شود.

متاسفانه طبق گفته اهالی بیده میبد شکایت های مردمی به بازرسی استان یزد و تذکرات به شهرداری میبد بی نتیجه بوده و شهرداری میبد با جولان و شانتاژ ها و تکذیب های خبری به کار خود ادامه می دهد و امیدواریم تمام مسئولین به افکار عمومی و رسانه آرمان میبد پاسخ دهند.

لازم به ذکر است که رسانه آرمان میبد در خصوص این موضوع اسناد و مدارکی را در اختیار دارد و خوشبختانه دستگاه قضایی و دادستان میبد در حال پیگیری این موضوع هستند که مزید تشکر است و  تیم رسانه آرمان میبد نیز آماده انتشار پاسخ مسئولین ذی ربط در این خصوص است.

انتهای پیام/

تصاویر: