اقدام دهقانی برای فولاد میبد مانند نوش دارو بعداز مرگ سهراب / نشست گزارش عملکرد نه نشست خبری؟!
اقدام دهقانی برای فولاد میبد مانند نوش دارو بعداز مرگ سهراب / نشست گزارش عملکرد نه نشست خبری؟!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آرمان میبد، دومین نشست دکتر دهقانی با برخی از خبرنگاران و اصحاب رسانه میبد برگزار شد. در این نشست تعدادی از رسانه ها و فعالان فضای مجازی ضمن اعتراض به بی‌توجهی نماینده میبد به رسانه‌های محلی، در این نشست حاضر نشدند. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آرمان میبد، دومین نشست […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آرمان میبد، دومین نشست دکتر دهقانی با برخی از خبرنگاران و اصحاب رسانه میبد برگزار شد.

در این نشست تعدادی از رسانه ها و فعالان فضای مجازی ضمن اعتراض به بی‌توجهی نماینده میبد به رسانه‌های محلی، در این نشست حاضر نشدند.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آرمان میبد، دومین نشست دکتر دهقانی با برخی از خبرنگاران و اصحاب رسانه میبد در دفتر مجلس شورای اسلامی این شهرستان برگزار شد.

در این نشست تعدادی از رسانه ها و فعالان فضای مجازی ضمن اعتراض به بی‌توجهی نماینده میبد به رسانه‌های محلی، در این نشست حاضر نشدند.

خبرنگار پایگاه خبری آرمان میبد در این نشست حضور داشت و از قبل مطلع بود که این نشست به نوعی نشست تبلیغاتی است و در این نشست انتقادات خود را مطرح کرد.

خبرنگار آرمان میبد ضمن بیان مشکلات مردم و توضیح از نماینده تفت و میبد، با مطرح کردن سوالات خود از پاسخ ها و توجیه های کمال دهقانی فیروزآبادی قانع نشد که در ادامه به تحلیل سخن های ایشان می پردازیم.

سوال خبرنگار آرمان میبد از اینجا آغاز شد که چرا در میبد با توجه به گرانی بنزین، نارضایتی مردم در خصوص قیمت اجناس وجود دارد و چرا نظارتی بر قیمت ها در شهرستان میبد صورت نمی گیرد؟

نماینده در پاسخ گفت: متاسفانه نظارت بر قیمت ها در بازار تعریف نشده است و اداره صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی وظیفه پیگیری این موضوع را دارند.

جالب اینجاست که نماینده تایید می کند که هرکس هرچه دلش می خواهد می فروشد و چرا دکتر دهقانی این موضوع را از طریق نهاد های مربوطه به عنوان نماینده مردم میبد پیگیری نمی کند؟ !  

از نماینده مردم تفت و میبد انتظار می رود موضوع نظارت بر قیمت ها را در صحن علنی مجلس به عنوان مطالبه عمومی مردم بیان و پیگیری کند.

در ادامه خبرنگار آرمان سوالی را مطرح می کند در خصوص یارانه حمایتی که برخی از شهروندان دریافت نکردند و مجلس در خصوص این موضوع چه اقدامی کرده است؟

دکتر دهقانی پاسخ داد: این طرح به تازگی اجرا شده است و مهلتی را برای شهروندانی که یارانه حمایتی را دریافت نکرده اند تعیین شده است و شهروندان می توانند در سامانه مربوطه اطلاعات خود را ثبت کنند تا این موضوع را بررسی کنند.

وی افزود: ما صبر می کنیم این مهلت تمام شود و بعد در مجلس این موضوع را بررسی می کنیم.

محسن صادقی خبرنگار پایگاه خبری آرمان میبد سوالی در رابطه با تعطیلی فولاد میبد و اقدامات نماینده مردم و تفت و میبد در خصوص این موضوع را مطرح کرد: در بحث فولاد میبد چه پیگیری هایی انجام دادید و چه شد که این اتفاقات در این مجموعه افتاد و آتش آن را دامن کارگرانی را گرفت که در این کارخانه بیکار شدند و مشکلات زیادی برای آن ها به وجود آورد؟

نماینده در ابتدا به نطق خودش در مجلس درباره فولاد اشاره کرد.

قبل از نطق دکتر دهقانی درباره فولاد میبد در مجلس شورای اسلامی، تعدادی از شهروندان نسبت به نماینده مردم تفت و میبد اعتراض داشتند که چرا در حضور رئیس جمهور، مشکلات فولاد میبد را پیگیری نکرده است؟!

نماینده مردم تفت و میبد به دوران درخشش فولاد میبد در سال های قبل اشاره کرد و گفت: فولاد میبد در سال ۸۳ تاسیس شد و سال های قبل هم برای تجهیز آن فعالیت می کردند و موقعیت خوبی در استان یزد داشت.

کمال دهقانی افزود: فولاد میبد از سال ۸۸ با سیاست های دولت برای خصوصی سازی صنایع که همراه با سرمایه ملی بود طی دو مرحله به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار شد.

نماینده مردم تفت و میبد ادامه داد: در ابتدا به یک سرمایه گذار واگذار شد و بعد به سرمایه گذار دیگری واگذار گردید و همچنین قراردادی با سرمایه گذار دوم امضا شد که تا پنج سال باید تسویه حساب کند.

دکتر دهقانی اذعان داشت: البته سرمایه گذار دوم که ۴۵ درصد سهام را دارا بود بخش دیگری از سرمایه را خریداری کد و سهام غالب را پیدا کردکه بیش از ۵۱ درصد بود.

نماینده مردم تفت و میبد از سازمان خصوصی سازی انتقاد کرد و گفت: سازمان خصوصی سازی  که متولی این امر است وقتی یک پروژه دولتی را به سرمایه گذار خصوصی واگذار می کند باید کارآمدی، توانمندی و اهلیت سرمایه گذار را ارزیابی کند و بعد تصمیم بگیرد.

وی تاکید کرد: من با قاطعیت می گویم هم در واگذاری اول و هم در واگذاری دوم فولاد میبد را به اهلش واگذار نکردند و با ارزیابی نامناسبی که از سرمایه گذار داشتند فولاد میبد هم مثل موضوع هپکو دچار مشکل شد.

دکتر دهقانی در این نشست بیان داشت: ما منتظر ماندیم مهلت قرارداد واگذاری تمام شد و سرمایه گذار توسط دستگاه قضایی بازداشت شد و ما این فرصت را در نظر گرفتیم تا با پیگیری هایمان مشکلات این صنعت را حل کنیم.

وی همچنین گفت: یک نامه ای به رئیس جمهور نوشتم و ملاقاتی با رئیس سازمان خصوصی سازی داشتم و با ابلاغ نامه و دستور رئیس جمهور به وزرای اقتصاد و وزیر صنعت، معدن و تجارت کار را ارجاع دادند.

نماینده مردم تفت و میبد افزود: الان هم پیگیر موضوع هستم که با توجه به دستور رئیس جمهور، در واگذاری بازنگری شود و هدفمان این است که این مجموعه را از حالت رکود خارج کنیم و به دست سرمایه گذار توانمندی قرار دهیم.

نماینده مردم توضیحات خودش را درباره فولاد میبد ارائه داد و حال به تحلیل آرمان میبد در خصوص این موضوع توجه فرمایید:

 با توجه به اعلام ورشکستی و تعطیلی شرکت فولاد میبد در سال ۸۸ و بیکار شدن حدود ۴۰۰ نفر از کارمندان، بعد از هفت سال با تبلیغات رسانه‌ای این شرکت در تاریخ ۲۲ بهمن سال ۹۵ شروع به کار و نیروهای مورد نیاز خود را جذب کرد.

ولی این بار شرکت فولاد میبد طولی نکشید و ظرف کمتر از یک سال در مرداد ۹۶ مجددا تعطیل و حدود ۳۰۰ نفر از پرسنل این شرکت بیکار شدند.

همان طور که مخاطبین عزیز از این موضوع آگاه هستند دو سال از این موضوع گذشته است و چرا دکتر دهقانی بعد از دوسال سکوت در برابر این موضوع، حال در مجلس درباره فولاد میبد نطق می کند و هنگام ایام ثبت نام انتخابات مجلس، پیگیر مسائل فولاد است؟!

این اقدام دکتر دهقانی مصداق ضرب المثل نوش دارو بعد از مرگ سهراب است و این سوال مطرح است که چرا نماینده مردم تفت و میبد آن زمان در مجلس شورای اسلامی این موضوع را مطرح نکردند که به صورت جدی پیگیری شود.

خبرنگارآرمان میبد همچنین در رابطه با وضعیت سرمایه گذار مربوطه پرسید و آیا اینکه سرمایه گذار در بازداشت است و یا آزاد شده است؟

دکتر دهقانی به این سوال پاسخ داد:این سرمایه گذار توسط دستگاه قضائی در بازداشت است و در کشور پروژه های متعددی را دارد و بدهی های معوق بانکی اش زیاد است و فولاد میبد تنها پروژه ای نیست که به ایشان واگذار شده است.

دکتر دهقانی در ادامه اذعان داشت: این اواخر سرمایه گذار در تلاش بود که ۶۰۰ میلیارد تومان جهت فولاد میبد وام بگیرد و به بنده هم مراجعه کرد و با توجه به معوقات بانکی شخص و ابهامات زیاد، بنده اقدامی نکردم.

خبرنگاران دیگر نیز سوالاتی مطرح کردند که سرمایه گذار بومی است یا غیر بومی؟

دکتر دهقانی پاسخ داد: هر دو سرمایه گذار غیر بومی بودند و به نظر من سرمایه گذاری که می تواند فولاد میبد را نجات دهد باید بومی باشد.

تحلیل این جمله دکتر دهقانی مبنی بر این است که دیگر نمی شود به سرمایه گذاران غیر بومی اعتماد کرد و مسئولین مربوطه باید رای اعتماد را به سرمایه گذاران بومی بدهند.

از دیگر مشکلات مردم که در این جلسه توسط خبرنگاران مطرح شد مشکلات مشاغل صنایع دستی، زیلو و سفال میبد بود.

دکتر دهقانی در ادامه به سوابق قبلی و مسئولیت های خود اشاره کرد و این نشست را تحت عنوان گزارش عملکرد اعلام کرد و این نشان از آن است که به احتمال زیاد دکتر دهقانی خود را برای ثبت نام انتخابات مجلس در دوره جدید آماده می کند.

نماینده مردم تفت و میبد در خصوص ثبت میبد به عنوان منطقه ویژه اقتصادی توضیحاتی ارائه داد و گفت: جهت پیگیری موضوع منطقه ویژه اقتصادی میبد ، یک فراکسیونی با ۱۲۰ نماینده در مجلس شامل نمایندگانی در منطقه آزاد و یا ویژه هستند ایجاد کردم و همچنین نمایندگانی که تمایل داشتند منطقه خودشان را به عنوان یک منطقه آزاد و یا ویژه اقتصادی ثبت کننذ در این فراکسیون حضور داشتند و بنده هم به عنوان رئیس این فراکسیون انتخاب شدم.

دکتر کمال دهقانی فیروزآبادی گفت: نمایندگان به لایحه دولت برای ایجاد ۸ منطقه آزاد تجاری و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی رای مثبت دادند.

وی تصریح کرد: البته این لایحه ۶ ماه قبل مصوب شده بود اما ایراداتی داشت که شورای نگهبان آن را تایید نکرد و پس از رفع این ایرادات با هماهنگی دولت و فراکسیون مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی و کمیسیون اقتصادی مجدد در صحن علنی مجلس به رای گذاشته و تصویب شد.

خبرگزاری تسنیم نیز چند روز پیش گزارشی منتشر کرد که لازم است نماینده مردم تفت و میبد در این ایام  این خبر را مطالعه کند!

لینک خبر خبرگزاری تسنیم در خصوص این موضوع:

خبرگزاری تسنیم / خبر

قسمتی از این گزارش:

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی از بی توجهی نمایندگان مجلس به ایرادات شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام به لایحه افزایش مناطق آزاد خبر داد.

با عنایت به بررسی‌های فوق اگرچه در مصوبه اصلاحی کمیسیون، سعی شده اصلاحاتی جهت رفع ایراد مغایرت مصوبه مجلس با اصل ۷۴ قانون اساسی به دلیل تغییر اساسی لایحه دولت از سوی مجلس، صورت پذیرد ،لکن اصلاحات مقرر به نحو کافی تأمین کننده این مقصود نیست. همچنین در خصوص مغایرت‌های این مصوبه با سیاستهای کلی نظام شایان ذکر است ایرادات مجمع تشخیص مصلحت نظام راجع به مغایر‌ت های این مصوبه با سیاست های کلی نظام به صورت کلی مورد توجه قرار نگرفته است و علاوه بر این برخی ایردات دیگر نیز همانگونه که در متن گزارش به آنها اشاره شد، نسبت به مصوبه کمیسیون وجود دارد.

پس با توجه به این موضوع ادعای دکتر دهقانی در رفع  ایرادات شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام  با ابهامی از سوی رسانه ها و مردم مواجه است و سوال پایگاه خبری آرمان میبد از دکتر دهقانی این است که چرا در نشست خبری در خصوص این موضوع به صورت کامل توضیح ندادند؟!

چرا ایرادات شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام در این لایحه مورد توجه قرار نگرفته است و علاوه بر این که در خبر فوق گزارش شده که ایرادات دیگری نیز نسبت به مصوبه این کمیسیون وجود دارد.

دکتر کمال دهقانی به عنوان رئیس فراکسیون مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مجلس امیدواریم نسبت به این موضوع پاسخگو باشد.

حال باید شاهد این باشیم که با توجه به این موضوع آیا ثبت میبد به عنوان منطقه ویژه اقتصادی امکان پذیر است یا خیر؟

نماینده مردم تفت و میبد ضمن اشاره به اصلاح قانون ارزش افزوده گفت: در طول برنامه چهارم و پنجم توسعه از سال ۸۵ تا ۹۵مکانیزم وصول مالیات و توزیع آن  به زیان شهرهای فاقد صنایع و معادن بود ، چون مالیات ارزش افزوده هر شهرستانی در همان شهرستان هزینه می‌شد.

در ۲ دوره پنج ساله از هر ۹ درصد مالیات ارزش افزوده وصول شده ، پنج واحد آن سهم دولت شده و به‌دهیاری ها ، شهرداری‌ها و روستاهای فاقد دهیاری تخصیص می‌یابد.

نماینده مردم تفت و میبد افزود: بر این اساس شهرهای دارای  معادن و صنایع سهم بیشتری از مالیات ارزش افزوده داشتند و این تبعیض موجب شد تا بنا به پیشنهادات داده‌شده ، مصوب شود تا همه وجوه اخذ شده از معادن و صنایع در حسابی در مرکز استان متمرکز و بر اساس شاخص جمعیت توزیع شود.

دکتر دهقانی بیان کرد: به دنبال این طرح شهری مانند میبد که در سال ۹۵ ، ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ تومان می گرفت با اجرای این در سال ۹۶ ، ۱۸ میلیارد درآمد داشت و دهیاری‌های این شهر که یک میلیارد و ۶۰۰ تومان می گرفتند با جهش بیش از ۲ برابر درآمدی بالغ بر سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان کسب کردند و روستای فاقد دهیاری نیز ۲۰۰ میلیون تومان گرفت.

وی درآمد میبد از مالیات ارزش افزوده را در سال ۹۷ ، ۲۵ میلیارد تومان ذکرکرد.

نکته جالبی که در این آمار و ارقام ها وجود داشت کاهش مالیات ارزش افزوده یکی از شهر های همجوار میبد در طول این مدت بود.

همچنین دکتر دهقانی درآمد شهرداری میبد را تقریباً ۱۷ میلیارد تومان عنوان کرد و با توجه به پیگیری های مشکلات مردم از سوی خبرنگار آرمان میبد، برخی از مسئولین ارگان شهرداری و برخی از اعضای شورای اسلامی شهر میبد، درآمد کم و کمبود بودجه شهرداری میبد را به عنوان توجیهی جهت مشکلات شهری میبد عنوان کردند.

حال با توجه به ارائه این آمار توسط دکتر دهقانی نماینده مردم تفت و میبد از ارگان دولتی شهرداری میبد و شورای اسلامی شهر میبد نیز انتظار می رود در خصوص این مبلغ قابل توجه شفاف سازی کند که به چه صورت هزینه شده است و به مردم گزارش عملکردی را ارائه دهند.

همچنین نماینده مردم تفت و میبد در پاسخ به سوال خبرنگار آرمان میبد در رابطه با پدیده رودخانه خواری در شهرستان میبد توسط یکی از ارگان های دولتی قول پیگیری داد و توضیحی در خصوص این موضوع ارائه نداد.

پایگاه خبری تحلیلی آرمان میبد آماده انعکاس پاسخ نماینده محترم مردم تفت و میبد می باشد.

انتهای پیام/

خبرنگار: محسن صادقی