? پدیده رودخانه خواری در شهرستان میبد و قمار بر سر جان مردم!
? پدیده رودخانه خواری در شهرستان میبد و قمار بر سر جان مردم!

متاسفانه در شهرستان میبد شاهد پدیده رودخانه خواری هستیم و این موضوع سکوتی به صورت پیچیده و غیر مستقیم داشته است که پایگاه خبری تحلیلی آرمان میبد پرده از این وقایع بر می دارد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آرمان میبد، در سال ۱۳۹۸، شاهد بارش های شدید و وقوع سیل در برخی از شهر […]

متاسفانه در شهرستان میبد شاهد پدیده رودخانه خواری هستیم و این موضوع سکوتی به صورت پیچیده و غیر مستقیم داشته است که پایگاه خبری تحلیلی آرمان میبد پرده از این وقایع بر می دارد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آرمان میبد، در سال ۱۳۹۸، شاهد بارش های شدید و وقوع سیل در برخی از شهر های ایران بودیم و یکی از علت های مهم وقوع سیل، انسداد، تغییر و پر کردن بستر رودخانه بود.
ستاد مدیریت بحران کشور طی هشدار هایی این موضوع را گوشزد کرده است اما متاسفانه در شهرستان میبد شاهد پدیده رودخانه خواری هستیم و این موضوع سکوتی به صورت پیچیده و غیر مستقیم داشته است که پایگاه خبری تحلیلی آرمان میبد پرده از این وقایع بر می دارد:

مدتی است که ارگان دولتی شهرداری میبد اقدام به واگذاری و فروش زمین های حریم بستر رودخانه نموده است و این زمین ها که در مجاورت بستر رودخانه ها قرار دارد با نخاله ها و ضایعات ساختمانی، زباله و … به صورت غیر قانونی پر شده است و هنوز اثر های دست درازی و تصرف به حریم رودخانه و تغییرات گسترده در شکل بستر رودخانه در شهرستان میبد به جای مانده است و این کار زمینه مخاطرات و بلای طبیعی موجود را افزایش می دهد که در ادامه این موضوع را به تصویر خواهیم کشید.

این زمین ها که به گفته برخی از شاهدین و مردم، قطعه بندی شده است و قرار است که به فروش نیز برسد در حریم رودخانه ها قرار دارد و این موضوع باید زنگ خطر ستاد مدیریت بحران استان یزد را به صدا درآورد که جهت جلوگیری از تلفات جانی و خسارات مالی ساکنین آن محدوده به صورت جدی و برق آسا با این کار غیر قانونی برخورد کنند.

در تاریخ ۹۸/۷/۲۴ در نامه ای از سوی سازمان مدیریت بحران کشور به استانداران و فرمانداران کشور از جمله استاندار یزد و فرماندار میبد و همچنین دستگاه های اجرایی، امدادی و … ابلاغ شده است که ضمن حفظ توان و ارتقا سطح آمادگی، نقطه نظرات فنی، تخصصی و هشدار های آماده باش دستگاه های فوق الذکر را مد نظر قرار داده و دستورات و هماهنگی های لازم را جهت هم افزایی و اقدام در مواجه با مخاطرات طبیعی احتمالی در سطوح کشوری، استانی و شهرستانی صادر شود.

لازم به ذکر است حریم قنوات و بستر رودخانه ها در محدوده شهری از خطر های احتمالی جلوگیری می کند و چرا برخی از ارگان ها مثل شهرداری میبد بر سر جان و اموال شهروندان میبدی قمار می کنند و از دستور ستاد مدیریت بحران کشور سرپیچی می کنند؟!

جالب اینکه دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران میبد از آمادگی در برابر سیل های احتمالی و برخورد با ریختن زباله ها و نخاله های ساختمانی در مسیر رودخانه ها با برخی رسانه ها سخن می گوید؟!
بهتر است مدیریت بحران میبد توضیح دهد که چرا در مقابل تصرفات حریم و بستر رودخانه سیاست سکوت را در پیش گرفته است و باید در مقابل این اقدام پاسخگو باشد.

همچنین سازمان مدیریت بحران کشور، در نامه ای دیگر در تاریخ ۹۸/۷/۲۸ اطلاع رسانی و اقدام به موقع در موضوع مخاطرات طبیعی احتمالی را به استاندار، فرماندار و دستگاه های اجرایی ابلاغ کرده و دستور مبنی بر هشدار سریع و دقیق از مخاطرات طبیعی را به منظور کاهش تلفات و خسارات مالی ناشی ساکنین محدوده های تحت تاثیر را صادر کرده و استانداران و فرمانداران سراسر کشور از جمله آقای محمد علی طالبی استاندار یزد و حسین فلاح فرماندار میبد را موظف به پیگیری های لازم این موضوع نموده است.

حال باید ببینیم این موضوع پیگیری خواهد شد یا اینکه سیاست سکوت از طریق جوابیه و تکذیب روابط عمومی ها انجام خواهد شد!

بسیاری از اتفاقات و بلای طبیعی قابل پیش بینی نیست و شاهد آن بودیم که چه خساراتی به هموطنان سیل زده ما وارد شد و امیدواریم مدیریت بحران کشور، مدیریت بحران استان یزد و شهرستان میبد با موضوع تصرفات حریم و بستر رودخانه در میبد برخورد کند و این اقدام نیازمند کمک دستگاه های قضایی و اجرایی استان نیز می باشد تا شاهد سوء استفاده افرادی متجاوز و خسارت به جان و اموال شهروندان نباشیم.

پایگاه خبری تحلیلی آرمان میبد آماده انعکاس پاسخ مسئولین ذی ربط در خصوص این موضوع می باشد.
خبرنگار: محسن صادقی