سونامی دیابت در استان یزد و کشور در آینده نزدیک
سونامی دیابت در استان یزد و کشور در آینده نزدیک

دکتر «محمدرضا آقایی» مدیر مرکز دیابت یزد گفت: نسل فعلی مبتلا به دیابت در یزد افرادی بودند که از تغذیه مناسب برخوردار و آموزش آنها در مدارس به صورت حضوری و میزان تحرک آنها بالا بوده اما نسلی که در ۱۰ سال آینده به بیماری دیابت مبتلا می شوند نسلی هستند که تحرک کمتری داشتند […]

دکتر «محمدرضا آقایی» مدیر مرکز دیابت یزد گفت: نسل فعلی مبتلا به دیابت در یزد افرادی بودند که از تغذیه مناسب برخوردار و آموزش آنها در مدارس به صورت حضوری و میزان تحرک آنها بالا بوده اما نسلی که در ۱۰ سال آینده به بیماری دیابت مبتلا می شوند نسلی هستند که تحرک کمتری داشتند و استرس بیشتری را متحمل شدند. در آینده شاهد سونامی دیابت در سراسر کشور خواهیم بود


دکتر «محمدرضا آقایی» در جمع خبرنگاران درباره اهمیت اهتمام و عزم همگانی به پیشگیری از بیماری دیابت گفت: هزینه مستقیم بیماری دیابت در سال ۲۰۱۷ میلادی سه برابر هزینه بیماری سرطان و برابر با هزینه بیماران زخم پای دیابتی به عنوان تنها یکی از عوارض این بیماری بوده است.

وی میزان بقای ۵ ساله افراد دچار زخم پای دیابتی را معادل میزان بقای ۵ ساله‌ی بیماران مبتلا به سرطان‌هایی مانند سرطان‌های ریه و پانکراس عنوان کرد و افزود: هر ۱۵ دقیقه ۱۹ نفر دیالیز می‌شوند و متاسفانه در همین زمان ۳۸ پا به دلیل دیابت قطع و ۱۲ نفر از عوارض این بیماری دچار نابینایی می‌شوند.

آقایی با تاکید بر این که یزد در آینده با سونامی دیابت مواجه خواهد شد، گفت: در حالی ۲۱ درصد جمعیت استان دیابتی و ۲۵ درصد نیز پره دیابتی هستند که نسل کنونی بیماران از تغذیه مناسب و تحرک کافی برخوردار بوده‌اند ولی نسل امروز نه تنها کم‌تحرک و دارای تغذیه نامناسب بلکه بسیار پراسترس هستند لذا در آینده با سونامی دیابت ماجه خواهیم شد.

وی از افزایش ۲.۵ برابری مرگ و میرهای بیماران دیابتی مبتلا به کرونا در استان خبر داد و گفت: کنترل این بیماری با وجود اسناد و قوانین زیادی که در این رابطه داریم تنها نیازمند عزم همگانی و مساعدت جدی دستگاه‌های مرتبط و دخیل در این بیماری است.

وی با اشاره به تاثیر شیوع کرونا بر کم‌تحرکی جامعه در دو سال اخیر، اهم برنامه‌های هفته ملی مبارزه با دیابت(۲۲ تا ۲۸ آبانماه) در استان را با محوریت تحرک بدنی بیشتر، غربالگری و مراقبت از بیماران دیابتی ذکر و توضیحاتی در این باره ارائه کرد.

مدیر مرکز دیابت یزد در پایان با اشاره به پیشتازی و موفقیت استان در مقوله ثبت‌نام بیماران نیازمند انسولین، گفت: خوشبختانه در حال حاضر به رغم وجود ۲۰ هزار بیمار دیابتی نیازمند انسولین در استان، فرآیند توزیع این دارو با کمترین تبعات در استان انجام می‌شود .